sportvissen.reismee.nl

Visreizen naar kustplekken

Over visreizen is al vrij veel geschreven. Vooral de reizen waarbij je met behulp van boten op zee vist trekken veel aandacht. Hiermee worden tropische bestemmingen en landen als Denemarken, Noorwegen en Zweden veelvuldig aangedaan. Over het vissen vanaf de kust zijn minder verhalen bekend. Ik heb hier goede ervaringen mee, zoals afgelopen zomer waarbij we naar Italië trokken

Zeevissen in de zon

Tsja, een groot voordeel van de Mediterrane wateren is dat het weer bepaald niet slecht is. Een graad of 30, een heerlijke zon en aangename zeewind maken het vissen vanaf de kust heerlijk. Wij hadden een klein vissersdorpje op het oog waar een grote pier een meter of 60 de zee in stak. We hadden lange strandhengels bij ons die we van stukjes inktvis voorzagen. Het voordeel van inktvis is dat het goed op de haak blijft zitten en je er ver mee kan ingooien. Daarnaast kan je het in elke supermarkt wel krijgen.

Over sportvissen praten met de Italianen

Het duurde niet lang of we kregen een paar Italiaanse mannetjes langs. Alleraardigste heren die we met de woorden Italiaans die we kenden redelijk konden volgen. Ze visten ook vaak op deze plek en wezen ons op enkele rotsblokken in het water. Hier kwam je makkelijk vast te zitten maar er zaten ook grote vissen. De inktvis als aas vonden ze maar niets. We konden veel beter met sardientjes of met rapalakunstaas vissen. We namen hun advies ter harte en kochten bij een viswinkeltje een stuk of 20 sardientjes. Nu maar eens zien.

Een onverwachte vangst

Ik kreeg rond een uur of 16 een flinke tik op mijn hengel en besloot deze binnen te halen. Ik haalde snel op en kwam er achter dat er een slangachtige aan mijn haak zat. Wat is dit nu weer? Het bleek een ‘congla’ oftewel een kleine murene te zijn. Helemaal opgekruld in het draad. Wat een gemeen beest. We sneden de lijn los en konden hem bevrijden. Deze gaat niet in de pan, hup terug het beest. Volgens de Italiaanse mannetjes, die inmiddels een sigaartje hadden opgestoken, vang je met inktvis vooral murene. En ja, we waren op sardientjes overgestapt maar juist aan deze hengel zat nog inktvis. Daar stopten we nu echt mee.

Mooie visvangsten aan de hengel in de avond

De zon begon al wat te zakken toen we ineens flink beet kregen. Sterker nog, aan de vier hengels die we gebruikten zaten ineens vissen aan twee hengels. Het bleek om een harder en om een zeebaars te gaan. De harder is erg gratis en ging terug. De zeebaars hebben we bewaard. Het startsein bleek gegeven te zijn. We kregen tussen 21 uur en 23 uur nog een keer of 10 beet en vingen, inderdaad met sardientjes, nog 7 mooie vissen. Een prachtige dag al met al. We besloten de gevangen zeebaars schoon te maken en mee te nemen. Met een geurig glas Italiaanse wijn, wat pasta en een goede salade zouden we hier de dag erna lekker smullen.