sportvissen.reismee.nl

Zeevissen vanaf de kant op Curacao

Eens per jaar als de dagen in de lage landen op zijn donkerst zijn dan vertrekken we met het gezin naar CuraƧao. Vrienden hebben daar een huisje en we verblijven er dan een weke of twee. Voor mij is dit een ideale kans om een hengeltje uit te gooien. Er zit namelijk veel en prachtige vis in het Caribische gebied onder kant. Hier hoef je echt de zee niet voor op.

Een steiger aan zee

Bij toeval hadden we een plek gevonden waar een brede steiger lag. De steiger hoorde bij een verlaten huisje. De steiger liep niet erg diep de zee in maar je kon er heerlijk zitten. Mijn vrouw en kinderen genoten van de zon en ik tuigde mijn twee werphengels snel op. Bij het vissen vanaf de kant hoef je niet heel erg kieskeurig te zijn. Een aardige werphengel met een degelijke molen met 35/00e lijn zijn al voldoende. En waar je het beste in kan gooien blijft een kwestie van uitproberen. Soms heb je succes aan de kant en soms kan het beste wat verder ingooien.

De juiste manier van vissen en het juiste aas

De vissen die je vanaf de kant op CuraƧao kan vangen lijken niet erg kieskeurig, maar toch bijten ze de ene dag heel goed op een aassoort terwijl ze die de volgende dag zonder enig probleem links laten liggen. Je kan ze net als wij in Nederland gaan snoeken met lures en met natuurlijk aas vangen. Ik besloot met kleine sardines en met inktvis te gaan vissen. De inktvis is taai en die kan je gerust een eind inwerpen. De sardines vallen sneller van je haak. Het voordeel van sardines is echter wel dat je er prima mee kan voeren. Pak een handjevol sardines en gooi deze op de plek waar je vist. Ik deed dit en zag binnen de kortste keren vis op mijn plek. Yellow tails, soorten snappers, picuda en bone fish kon je gewoon zien zwemmen! Nu maar hopen dat ze snel zouden bijten.

Sterke vissen aan de hengel

Binnen 10 minuten kreeg ik een harde beet. Ik sloeg aan en de vis zwom met gemak door de slip heen. Wat een kracht! Ik haalde de vis langzaam binnen. Het bleek een mooie bonefish te zijn. Een en al spier! Ik gooide de vis terug en zette weer een sardine op mijn haak. Het duurde nu een half uurtje maar wederom kreeg ik een mooie beet. Het was een soort red snapper. Mijn vrouw en kinderen bewonderden hem en ook deze vis zette we terug. Je kan snappers goed eten maar ik houd meer van vlees. De vis had dus geluk. We bleven nog een uurtje op de steiger en het lukte me zowaar om nog een yellow tail en een bonefish te vangen. En dat allemaal in het zonnetje en in het heldere warme water van CuraƧao. Als je net zoals ik de kans krijgt om dit ooit te doen dan zou ik die met beide handen aangrijpen!

Reacties

Reacties

Ton

waar was die steiger ?wij gaan over paar weekjes ook die kant op.

groetjes Ton

Ton

Hallo ,

Kun je mij vertellen waar die steiger precies is? wij gaan ooknaar curacao en zouden daar graag gaan vissen.
alvast mijn dank, Ton

elmer

Hallo ik vraag me ook af waar die steiger precies is.

elmer

ik ga volgende maand naar CuraƧao en wil graag weten waar die steiger is. mijn e- mail is elmerswindo@hotmail.com

Ewald

Hoi, zou fantastisch zijn om daar eens een hengeltje uit te gooien, wij gaan einde van het jaar weer die kant op.
Kan een van jullie de plek van deze steiger met mij delen?
Dankie alvast, ik zal die speciale plek niet aan de grote klok hangen.

Dirk Groen

over twee weken gaan we , waar vindt ik die steiger?

muchas gracias

Jan

Wij zijn nu in curacao en ik heb fantastisch kunnen vissen aan een aanlegsteiger bij een verlaten resort. Dit is te bereiken door in Soto richting playa st Martha te rijden, aan het einde van deze weg is een verlaten resort met een haven waar je prima kan vissen. Direct langs de kade met een dobber, kleine haak en een stukje kip binnen zeer korte tijd een stuk of 10 (kleine) vissen gevangen.

Janssen

Hallo

Frans Borst

Met een strandhengel blunderen onder de Brug van Willemstad! Bijna iedere worp raak. Ik ken niet op de naam komen maar stel t zo voor hari gen zo gespiegeld maar dan ve meter en groter af! Klappen op dat water, knokken hoor good je m binnen n hebt daarom stevige strandhengel met reel of molen een buikzteun voor je hengel is een must, anders ken je het schudden. Hoe heten ze nou? Altijddie rottige naam weer.

Frans Borst

Blunderen uiteraard niet blunderen dat doet de voorspeller van mijn tablet

Frans Borst

Blinkeren!

Ben

Tarpons bedoel je denk ik

Sans

Ik woon nu 4 maanden op het eiland en heb nog geen hengeltje kunnen werpen. Piscadera baai, santa Martha, onder de Julianabrug...nog meer tips?

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!